fredag, juni 03, 2005

Polkagriskaffe och kanderade nötter

Jag lyssnar på Radio Jönköping och trafikrapporten säger att det är totalt stopp precis efter Gränna. En bilolycka har inträffat och bärgningsbilar samt ambulanser är på väg till olycksplatsen. Jag och Pascal hinner precis svänga in på en Statoilmack för att undvika bilkön.
Vi driver runt lite planlöst inne på macken jag bestämmer mig för att handla lite saker. Pascal räcker fram en påse kanderade nötter och säger:

- Testa dessa, de är asgoda.
- Hur vet du det? frågar jag honom.
- Därför, de är goda.
- Okej. Ska inte du ha?
- Jo, säger Pascal. Fast jag behöver bara två nötter. Du får köpa dem.

Väl framme i kassan köper vi kaffe också. Jag köper en cappuccino och Pascal en kaffe. Svart. Som vanligt.

Kaffet är från Gevalia och maskinen från Selecta. Jag känner mig väldigt nöjd redan innan kaffet och sätter igång. Ut kommer en perfekt "synlig" cappuccino och jag och Pascal spenderar ytterligare lite mer planlöst driveri.


Kaffet? Det slänger jag efter två klunkar, inte gott. Smakar mest vatten och något konstigt mjölksubstitut. Pascal däremot behåller sitt och vi sätter oss i bilen. Vid Ulricehamn frågar jag honom:

- Ska du inte dricka ditt kaffe nu?
- Jo, säger han och plocker upp det från mugghållaren. Det är nu det smakar bäst, säger han med en nöjd blick.

Inga kommentarer: