fredag, juni 10, 2005

Barndomsminne

Petter plockar fram en påse La Bomba från Johan & Nystöm. Blandingen innehåller robusta (se längre ner för mer information) vilket gör att kaffet nästan helt saknar syra. Istället finns det tydliga toner av jord och kakao. Det är en typisk espresso från syditalien. Det finns finare bönor och rostningar men kaffet får mig att minnas min första resa till Italien 1992, en resa jag gjorde med min pappa. Då svepte jag min första espresso. På en mack. Blev kär direkt.

Kvarnen går igång. Det börjar vattnas i munnen. Kopparna ställs fram. Kaffet rinner ner för filterhållaren.

konnosör

Jag och Petter sveper kaffet i två små svep och båda känner direkt att det saknas något. En ny beställning kaffe kommer och denna gång blir det cappuccino. Eftersom Petter också varit sjuk i ett par dagar har han nästan tappat den lätta vickningen för upphällning av mjökskummet. Cappuccinon blir inte lika fin som den brukar men den smakar bättre än det jag har smakat på flera veckor.

Om kaffe smakar så här bra efter tre dagars förkylning tänker jag alltid vara förkyld.

Arabica, Robusta och Liberica är tre huvudarter av släktet kaffe och tillhör växtfamiljen Krappväxter. Totalt finns ett femtiotal olika arter och underarter kaffe. Läs mer.

Inga kommentarer: