onsdag, juni 22, 2005

Min etiopiska böna

Nu har Petter tid. Jag har väntat i snart en vecka för att testa kaffe, som enligt honom ska vara bra. Riktigt bra.

etiopien

Först brygger Petter två koppar espresso med Guatemala Antigua Estate och sen två koppar med Etiopisk Yirgacheffe. Allt från Johan & Nyström.

Guatemala Antigua Estate
Bönorna växer långsamt i den bördiga jorden och utvecklar en karaktär som påminner om knäck och kola. Ett bra kaffe tycker jag.

Etiopisk Yirgacheffe
Ekologiskt odlade kaffebönor. Blommig, frisk, citrus och helt klart min favorit! Det är gott, trots att förpackningen inte är helt nyöppnad.

Petter tar oss till en annan nivå när han gör två cappuccino med Yirgacheffe. Den ena doftar ingeting alls eftersom mjölken hindrar dofterna att komma upp till ytan. I den andra cappuccinon häller han ner mjölken lite försiktigare och kaffet kommer upp till ytan och bildar en mörk ring kring mjölken. Nu doftar det varm citrus om mjölken.

Nicholas smakar på cappuccinon och säger:
- Sånt kaffe är perfekt till ett sånt väder som idag. Det är ju varmt. En sommarcappuccino. Ett kaffe helt i min smak.

Jag kan ingenting annat än hålla med.

2 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

Här hos oss sätter vi på Mollbergs blandning på morgonen. Och den som är snabbast får de första dropparna som rinner ur. Jag lovar man blir klarvaken. Gott? Nä, inte särskilt. =)

Anonym sa...

Förtydligande

1. Antigua är en region i Guatemala och ingen Estate.

2. Yirgacheffe är en stad i Etiopien också den med flera plantage vilket gör det svårt att säga om det är ekologiskt om det inte finns ett certifikat från gården att visa upp.