tisdag, juni 07, 2005

Nittitalsskum på Sjutti

Jag beställer en cappuccino inne på Sjutti, stället ligger på Söder. Vet inte om det ligger på SOFO, SONO, SOLO, SODO eller NONO. Det ligger däremot precis bredvid Badlands. Vägg i vägg.

Baristan tar emot min beställning, kvarnen går igång och mjölken skummas. Efter en liten stund hör jag "donkk donk". Den varma kannan med mjölk som Baristan lätt slår mot bordet. Donk donk donkdonk..... donkdonk... donk.... donk donk donk.. donk.. !! Det blir aldrig något slut...

Jag får mitt kaffe och det känns som om jag blir slungad tillbaka till nittitalet, inte sjuttitalet. Under nittitalet fick man cappuccino eller café latte med hårt skummad mjölk.
(varför "hårt skummad mjölk"-trenden började, ska jag skriva om senare)

Jag får mitt kaffe, betalar och blir rädd när jag ser toppen. Någonstans där borde jag frågat Baristan "vilken sorts mjölk använder du?" men vågar inte. Eftersom det tar så lång tid att betala, börjar toppen på min cappuccino att sjunka. Baristan har strött en massa choklad på kaffet och det tynger ner mjölkskummet.


nittital


Annars är kaffet rätt så blaskigt. Vet inte om det beror på att malningen av bönorna eller om det finns för mycket mjölk i koppen.

Sjutti syftar på sjuttiotal och all inredning är väl ganska rolig, snygg och fin. Men de serverar nittitalsskum.

3 kommentarer:

Magnus Carlbring sa...

kaffe smakrar lite som att drickra istanbull

annnars hellre cokelicoke eller en kopp av farrans te fast i glas också med mörckt socker från turkiet ellrer afrika

kaffe kanman kalal java fika också latte men dom är med mjölkgrädde

det säjer jag nu yo

Cocovaja sa...

Frappé knäcker sumpkaffe.

Maria sa...

Men de har goda sallader och mackor! Kul att ha hittat din blogg!