onsdag, juni 15, 2005

Aldrig på en söndag

Jag, Greg och Michel strosar runt i Karlskrona. Det är söndag och enda stället som är öppet är Wayne's Coffe. Vi ser chansen och går in för att få lite kaffe.

Jag beställer en americano.
Alltså en dubbel espresso med lite varmt vatten. Den kallas americano för att turisterna - som kallas så i Italien - har svårt för att dricka espresso och späder därför ut espresson. Alltså ingen riktig kaffe.

Michel beställer en Cappuccino.

Greg's tur:
- Kan jag få en dubbel espresso med en liten skvätt mjölk?
- Ehh... Du menar en macchiato? Det fixar jag, sa Barista Karlskrona.

Under min "studietid" i Karlskrona fick jag aldrig en riktig kopp kaffe. Nu, nio-tio år senare, har till och med macchiaton hittat hit. 1998 gjorde jag en hemsida, en kaffehemsida.

Wayne's Coffe har trådlös uppkoppling, så nu går det att sitta och långfika med sin bärbara dator. Uteserveringen är stor och har sol hela dagen. Jag rekommenderar inte kaffet, det smakar bränt och kostar 28! kronor.

Ja, just det. Glömde berätta att de stänger klockan sex på söndagar. Välkommen till Karlskrona!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fast vi fikade med stil...

Anonym sa...

det där är vår verklighet varje dag ;)

/jury-fredrik

Anonym sa...

Ja... tänk att man har blivit så van att behöva beskriva en macchiato istället för att bara beställa en macchiato. Men kan en ung kille som jobba på Waynes i Karlskrona fixa det, så finns det hopp :-)

Cocovaja sa...

Undrar om vi blir bjudna när Kalskrona öppnar deras första espressobar. Och då menar jag espressobar, inte någon kombination espresso/kebaberia. :)