tisdag, juni 14, 2005

Homomjölk

Jag och min lillebror åker ner till lokala ICA-butiken för att köpa mjölk. Enligt honom gör han "den bästa cappuccinon man kan göra på en mockabryggare". Han köper Gammaldags mjölk ekologisk från Skånemejerier. Givetvis.

Jag frågar honom om han har testat Latte del Barista.

- Nej. Varför ska jag det? svarade han. Mjölk är mjölk. Samma mjölk, malaka. Denna är tjockare än standardmjölk och ekologisk. Bättre.

Nu har jag pratat med Jörgen på Skånemejerier, tror att han jobbar på produktavdelningen. Han sa att Latte del Barista-mjölken har funnits ungefär i ett halvår, innehåller en fettprocenthalt på 3,8 - 4,5 %, säljer främst till storkök/storhushåll och att mjölken är homogeniserad.
Homogeniserad innebär att mjölkens fettkulor är finfördelade och därför skapas inte ett gräddskikt längst upp på mjölkytan om mjölken står lite längre eller när man värmer den.

Enligt Skånemejerier går det att köpa mjölken via grossister. Själv har jag inte testat mjölken och kan inte riktigt säga om den är bättre eller inte.


grekfika2


Lillebror gör fyra cappuccinos som han serverar i Romanov-koppar. Har smakat bättre, trots att han använder det fina kaffet som föräldrarna köpte i Rom för ett par veckor sen.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Underbar blog! Monomani är underskattad!

Cocovaja sa...

Maten vi fick innan kaffet hemma hos mamma var:
Grillad tonfisk
Skordalia
Grekisk sallad - med tunnt skivad vårlök, olivolja, citron och en massa dill

Kul att du tycker om den!

Tack!