torsdag, juni 30, 2005

- En kaffe med mjölk, tack.

Jag kommer ihåg när jag såg min första café au lait-kopp. Det var i Malmö på Le Croissant. Innan dess hade jag druckit espresso och cappuccino i Italien, café crème i Frankrike, frappé och grekiskt kaffe i Grekland, kaffe med varm mjölk i Tyskland och frystorkat snabbkaffe hemma hos mina föräldrar.

Je bois le café avec du lait
Mejerierna i Sverige startade hela café au lait-trenden. De lanserade en fin benvit kopp med en franskinspirerad logotyp. Fikaställen under den perioden var fortfarande en blandning mellan konditorier och bistron. Sådana fik finns fortfarande kvar i både små och stora svenska städer. Jag kände mig som en europé när jag drack kaffet. En metropolit. Ja, till och med som en fransman. Sen kom coffee shop-trenden från Seattle, USA.

Coffee shops
Starbucks började blanda espresso och mjölk i många olika kombinationer redan 1985, men det dröjde fram till början på nittitalet innan influenserna kom till Sverige. Coffee shops så som Wayne's, Robert's Coffe, Coffe Cup och Espresso House öppnade och de finns fortfarande kvar. Ett tag var det snack om att coffee shops som Starbucks och Coffe Republic skulle öppna i Sverige och totaldominera kaffemarknaden. Jag skickade ett mejl till Starbucks för två veckor sen, frågade när de skulle öppna här i Sverige men har fortfarande inte fått något svar.

Got Milk?
Svensk Mjölk förstod att kaffetrenden med coffee shops kunde gynna mjölkkonsumtionen i Sverige. Tillsammans med pr-byrån, Prime Pr, tog de fram en strategi och genomförde en stor kampanj och satte kaffe latte på var mans läpp.
Enligt Prime Pr har "andelen kaffedrickare som oftast väljer att ha mjölk i kaffet har ökat från 29 procent 1997 och 39 procent 2001 till 57 procent 2003."
Läs deras kundcase här.

Kaffe med mjölk
Vi dricker espresso med mjölk. Varm mjölk, ångad mjölk, skummad mjölk, fettfri mjölk, ingen mjölk, fetthaltig mjölk, kall mjölk, hälften mjölk, en tredjedel skummad smaksatt fettfri mjölk. Ja till och med mjölkpulver som finns i våra kaffemaskiner på jobbet eller på bensinstationer.

En enkel bara
Jag dricker cappuccino på morgonen. Espresso under dagen. Kanske en macchiato på kvällen. Till och med en cappuccino ibland efter maten vilket är förbjudet enligt italienska kaffelagar. Sen dricker jag frappé när det är minst 27 grader varmt ute. En grekisk sumpkaffe hos mormor, pulvercappuccino på bensinmackar, surt bryggkaffe på möten, alltid en... men jag är en enkel människa. Jag dricker aldrig kaffe latte.

8 kommentarer:

Ilva sa...

ajajaj-cappuccino efter maten....ilias ilias! Personligen, eftersom jag ar utlanning i detta land (italien), dricker jag dem nar jag har lust och var jag har lust...jag kommer ju iallafall aldrig att lyckas uppfora mig som man ska! Ser det som min plikt till civil olydnad.

Anne sa...

Hoho.. jag har också skrivit till Starbucks och tiggt och bett... Men - inget svar för mig heller. Men de kanske i bästa fall får sig en liten funderare på alla stackars kaffe-depriverade svenskar.

Köpte Starbucks-bönor med mig från London, där jag hann dra i mig två frappuccino och en mocha - men eftersom jag inte har en kvarn (än) så får det dröja lite innan jag kan använda dem. Var förvarar man bönor bäst? Frysen? De blev rätt vacuumpackade av flygresan.

Christian sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Christian sa...

Värsta historieberättaren! Nu undrar alla - när kommer Illes stora kaffebok? Den skulle sälja den. Starbucks är nog inte på g, finns många andra stora länder där man kan tjäna big bucks. Tror iofs Jonas Svensson (Spray-tjommen) skulle börja med Starbucks eller om det var Taco Bar innan han började sälja hemsidor.

Anonym sa...

Så glad att jag hittat hit. Skriv mer! Kaffe är min passion - nu finns du med bland mina dagliga feeds.
mvh / Håkan

Anonym sa...

Kaffe med mjölk tycker jag är gott, men också en kopp starkt grekiskt kaffe...

Ida Nieninque Thomasdotter sa...

underhållande "kaffe recension"! Håller med föregående kommentatorer, väldigt glad att jag hittade hit och när blir det en bok?? ;)
Själv dricker jag mitt kaffe becksvart men det är alltid kul att höra vad andra hittar på allt för konstigt med sina koppar... verkar som om det finns en sort för varje personlighet därute nu för tiden!

Cocovaja sa...

Tack för alla snälla kommentarer :)