tisdag, juni 07, 2005

Kubansk musik i Lilla Paris på Sveriges dag

Vad ska man göra på Sveriges dag? Jag fick höra att det man kan göra idag är att spela golf - den nya folksporten och att åka till IKEA - alla utlandssvenskar är där idag för att främja Sverige och herr Kamprad.

Jag däremot, behöver kaffe. Bra kaffe. Inget maskinkaffe, surt kaffe, dålig espresso. Bra kaffe.

Vi sätter oss på våra cyklar och tar oss ner till Lilla Paris. Precis när vi kommer fram tittar solen fram och det känns som om det kan bli en bra fikastund. På Mellqvist är den lilla uteserveringen full med folk och stolarna har en fransk sittning. En fransk sittning är när stolarna står bredvid varandra och man kan titta rakt ut (brukar finnas på de flesta uteserveringarna runt om i Europa).

Jag och Rebecka hittar två platser i den lilla kubanmusiksfyllda lokalen och beställer två cappuccino. Samtalsnivån är hög, diskmaskinen är igång, mjölk skummas, koppar och skedar slamrar och pengarna åker fram och tillbaka på den rostfria barbänken.

Vi hinner knappt smaka på kaffet förrän vi ser en plats där ute och vi sätter oss bredvid en cigarillrökande man med solglasögon och backåtslickat hår. "Vi har hamnat rätt", tänker jag.

mellqvist

Kaffet görs på Monteriva och smakar fantastiskt bra. Mjölken/skummet är givetvis lika viktigt som espresson i en cappuccino och här gör Baristan ett mycket bra jobb.

Jag vet vad jag ska göra sjätte juni tvåtusensex. Fika. Inte gå på IKEA. Kanske spela golf och fika. Men inte till IKEA.

Mellqvist blev nominerade till årets Gulddrake (DN På Stan) men vann inte detta året.

Inga kommentarer: