onsdag, oktober 19, 2005

Recension: Cafe Negro

Vad är egentligen idén med Cafe Negro? Är det ett fik? Nattklubb? Bar? Kvarterskrog? Bistro? Brasserie? You tell me.

Jag går in till Cafe Negro i hopp om att få testa något nytt. Jag har höga förväntningar. Jag vet att kaffet är från Johan&Nyström och att Cafe Negro har sin egen blandning. Sitt eget kaffe. 70 procent Arabica och 30 Robusta.

Beställningsdisken är hög, aningen för hög. Ingen nyhet. Samma muffins, pajer och smörgåsar som i vilken coffeshop som helst. Jag ser mig omkring och märker att den minimala kaffedisken är fullsatt. Jag är tvungen att sitta ner och fika.

- Vad är Cafe Bon Bon?
- Det är en enkel espresso med kondenserad mjölk, säger Barista DeportivoLaCoruna. Fast vi har ingen kondenserad mjölk, fortsätter hon och lägger huvudet på sned.
- Okej, en cortado och en blåbärspaj. Kan jag få pajen först och kaffet...
- Det är bara å sätta sig. Jag kommer ut med det.

Jag går upp på övervåningen och trappan är klädd i heltäckningsmatta. Övervåningen ser ut som en nattklubb eller en hotellounge. Ingen fikakänsla här. Kanske vill ägaren att fiket (om det nu är ett fik?) ska ge intryck av en toppmodern restaurang. Kanske. Typ.

Efter en kort stund kommer Barista DeportivoLaCoruna med min beställning. I händerna håller hon ett överdimensionerat fat med blåbärspajen och i den högra handen en enkel espresso. Jag orkar inte säga något. Fel kaffebeställning och definitivt i fel ordning.

Pajen är inte hembakad. Den är färdigköpt. Vaniljsåsen likaså. Hela fatet är uppsnofsat med streck av blåbärskräm kors och tvärs över pajfatet. Det är okej med nittital, men på ett kafé? Jag vill ha min sockerchock, så jag slänger i mig pajen. Jag vill faktiskt att espresson ska vara het när det är dags att dricka den.

Kaffet är en fröjd. Jättegott! Betydligt godare än Alfon´s Coffeshop som ligger femtio meter längre ner. En lätt doft av citrus. Fin crema. Välbalanserad. Jag vill ha en espresso till. Jag tittar ner, ser kön och ångrar mig.

Okej.
Gör om. Ta bordsbeställningar! Det första fiket (inte espressobarer) som vågar genomföra en sådan ordning kommer att öka sin omsättning. Dirigera mig till rätt plats. Låt mig inte stå i kö. Ge mig rätt beställning.


Väljer att gå till Café Frankfurt för en cortado.

9 kommentarer:

Ilva sa...

Det var pa tiden! Fortsatt sa har nu-arbeta ar faktiskt inte SA viktigt, kaffe ar mycket viktigare!!!

Anonym sa...

Ela re paixti, pote tha peraseis na sou kano ena kalo kafe? :)

Cocovaja sa...

Pou theleis na perasw?

Lisa sa...

Dabbat bort din mejl! Fredagsgos för alla intresserade Judit & Bertil i morgon 17.30-19.
Tours truly, Lisa

Anne sa...

Ioannis - måste bara fråga.. är jag *helt* fel ute om jag köper en ganska billig espressomaskin? Lurar lite på OBH Nordicas nya Chili. Den är liten, röd och billig - tre stora plus för min del. Och jag dricker väl kaffe hemma.. tja, ett par gånger i veckan. Högst. Mokabryggaren är nice, men.. ja. Jag vet inte. *beslutsångest*

Anonym sa...

Härliga kaffestunder du bjuder på här.
Hit kommer jag gärna på återbesök.
Tack!
/Helena

Anonym sa...

Vi har fattat att du bara letar efter Johan & Nyström, men det är nog dags att forkovra dig lite (det betyder lära dig...). Inget rosteri lyckas bränna sitt kaffe i sådan grad som detta taffliga rosteri. En av rostarna brann nyligen då mästerrostaren pratade i sin mobiltelefon...
För er amatörer säger jag bara: skönt att vi andra slipper er som går på riktiga kaféer. Erik

Anonym sa...

vill bara säga att du har bra kaffe men låt det inte gå upp över huvet på dig för då e det lätt att det rinner över...capise...ps. brukar va både hos dig o alfons han har bättre kaffe. anonym

Anonym sa...

Hi
[url=http://livecamsadult.bravehost.com] live chat[/url] Good job.....thanks.....Must be a reason to find friends in your area! Try this page....
Try to find