onsdag, juli 27, 2005

Vem är du till mig?

8.02
Jag går in till Alfons Coffeshop. Tomt. Det är ju en tidigt stockholmsmorgon i juli.

- En cappuccino tack.

Barista Nonchalant lyfter en take away-kopp och visar den till mig samtidigt som han tittar åt ett annat håll.

- Nej, säger jag, dricker den här.

P3 överöstas av kvarnen och det pirrar i kroppen. Snart blir det kaffe.

Jag tittar runt på de överfyllda hyllorna och märker att det finns små skyltar/lappar med information om vad varje liten produkt kostar och vad det är. Allt från små mandlar doppade i choklad, små bakelser till iransk kaviar-toast.
Mitt öga fastnar för Etiopisk Yirgacheffe från Johan & Nyström.

- Gör du cappuccino på Yirgan? frågar jag förväntansfullt.
- Nej. Inte gott. Smakar inget bra. Bara espresso. Inge annat, svarar han kort och nonchalant.
- Men.. men.. alltså jag... jag har druckit cappuccino på Yirgacheffen och det är jättegott, säger jag och räcker fram 25 spänn. Vad är det för kaffe till denna cappuccinon?

Barista Nonchalant nickar uppåt mot hyllan och svarar lite slött.

- Zi Caffé. Bättre till cappuccino.

Jag ställer mig vid fönstret och dricker min cappuccino. Doftar inget. Tråkig smak. Kanske är bra, men inte idag. Kunde lika gärna vara Moak eller Monteriva.

8.07
- Tack för mig. Hej då! säger jag.

Barista Nonchalant hör inte. P3 i bakgrunden.

8 kommentarer:

Anonym sa...

tjena! läste din blogg, den är bra. Roligt att läsa om non solo, jag bor i närheten och vet hur bra kaffet där är. Jag vet även hur snygg hon som jobbar där är.

aja, tänkte lämna en kommentar eftersom jag länkade hit från min blogg. ha det bra!

t, telefonisten.blogg.se

Ulrika Ingemarsdotter sa...

Vilken skön blogg! Och vad Alfons Coffeeshop anbelangar har jag också bara fått mediokra kaffe där - På Stans höga betyg till trots.

nb sa...

Nobbar stenhårt det sura bryggkaffet här på jobbet och crackläser din blogg ist :)

Ilva sa...

Hur gick det med kaffepastillerna?

Cocovaja sa...

Tack tack tack för alla snälla kommentarer! Blir jätteglad :)

/I

Cocovaja sa...

Jag är trött på Monteriva och Moak. Det finns bättre kaffe ute i marknaden. Varför inte testa Löfbergs eller Gevalia's espressoblandningar... bara för att...

Cocovaja sa...

Jag är trött på Monteriva och Moak. Det finns bättre kaffe ute i marknaden. Varför inte testa Löfbergs eller Gevalia's espressoblandningar... bara för att...

Anonym sa...

Skvalradio på en espressobar? Hur seriöst är det. Låter mer som något för turistfällor som säljer inplastade baguetter.