torsdag, mars 22, 2007

En perfekt macchiato

Det snackas mycket om "Stockholms Chelsea" eller Meat Packing-district. Vanadisplan. "Konstborgen". Dagens DN på Stan gör ett reportage om "utkanten av Vasastan".

Ur artikeln:
"- En liten, raffinerad restaurang hade passat in i bilden, säger Jan Stene. Folk vill ju ha sin macchiato. Det snackas om att det skulle vara någonting på gång, men det är ännu så länge obekräftat."

I papperstidningen finns det en liten karta med utbudet kring Vanadisplan. Det som är mest intressant är att ÅngFlickan ska öppna ett dumplings-ställe om fyra-fem veckor. Det är jag väldigt glad över.

Jag tycker att Jan Stene ska komma till Cocovaja på Norrtullsgatan 51 istället. Dricka en perfekt macchiato. Gärna tidigt på morgonen. Runt 07.40. Precis innan morgonrusningen drar igång. Eller varför inte efter en sen lunch. Perfekt macchiato. Runt 14.10.

Vill någon av de nya galleristerna inte dricka kaffe? Inga problem. Kom till Cocovaja tidigt en morgon och ät en surdegssmörgås med pastrami och prästostkräm. Enkelt och gott. Eller varför inte en kardemummabulle från Valhallabageriet med en perfekt komponerad cappuccino?

Det jag vill säga är att det händer inte bara runt Vanadisplan. Där det händer är faktiskt på Norrtullsgatan. Som Djurgårdsninja förklarar i sin blogg. Är du inte sugen på asiatiskt käk eller husman? Gå till den estniska delikatess-butiken.

Kanske kommer Konstborgen heta NoVa? North of Vanadisplan. Shit va dålig fantasi jag har...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill veta mer om den där dumplinggrejen! Snälla Ilijas, mejla mig på elin.sandstrom@dn.se

Anonym sa...

Dumplings är fresh. Har för mig att det var ninjorna som uppfann det. Kan ha fel.

Gick förbi någon SoFo-mässig butik med en blandning av gubbkepor, tuffa t-shirts och tokiga attiraljer. Ligger på VästmannaG 40 meter norr om FrejG. Gick aldrig in dock

Har även skönjat något butikliknande på UpplandsG typ granne med Night and Day. Vad är det?

Tellin ya, det kryper närmre Northern Toll. Försten hit vinner.

Just! Tror banne mig att ÄNNU ett kafé öppnat nere vid garnbutiken på NorrtullsG. Såg faktiskt rätt sweet ut. No disrespect.