lördag, april 19, 2008

Amerikaner, amerikaner, amerikaner...

Jag tycker att Starbucks är briljanta ibland.
De har startat sajten My Starbucks Idea.com, en sajt där du som anställd eller gäst kan gå in och tipsa Starbucks om en idé eller tanke.

Följden går att räkna ut. Du får säkert lite dineros (cash för er som inte fattar) och lite credd (det tänker jag inte översätta).


Är det några bra idéer? Ja. Vissa är bra. Vissa är väldigt amerikanska.

Saxat ur My Starbucks Idea.com
"Hi, I am an Idea Partner in Seattle; I love foam too. Do you have foam plus espresso or just steamed milk or flavored with syrups?"

eller

"For the iced coffee drinks. Make them with ice cubes made from coffee. This way the coffee does not become diluted and tastes so much better all the way to the bottom of the cup!"


Själv har jag försökt smaksätta mjölk med hallon (eller en annan bärsmak, minns inte), och helt ärligt, vem har inte gått på den där "spara vin-slattar, frys in och ta fram när du vill göra en buljong bla bla yadda yadda yadda..."

En annan idé är det här vad som står på hämtkaffemuggarna. Jag har tänkt på är att sälja utrymmet på mina hämtkaffe-muggar. Lokala grejer som "barnvakt sökes till trendigt Vasastanspar" eller "har du en bra städerska som förstår vad och var hon ska städa? Ring på nummer..."

Vad skulle du vilja läsa på din hämtkaffemugg?

7 kommentarer:

Henrik Ahlen sa...

Lysande idé av Starbucks, och snyggt genomfört! Jag gillade särkslid förslaget om att återskapa konversationen i kafékulturen: http://mystarbucksidea.force.com/ideas/viewIdea.apexp?id=087500000004LY7

Anders sa...

Riche torsdag vid hörnan kl 22

birkenstock sa...

Starbuck hade en ide att skaffa så många plejs som möjligt och sälja det man tjänar mest pengar på.
Nu är deras kaffe schnarf, deras ide schnarf och konceptet är för länge sedan dött schnarf schnarf.
Den smartaste iden dom kommer på är att ta hjälp av schnarf och vidareutveckla sitt döda koncept i graven schnarf schnarf.

Kaffekedjor är lika dead as dead.

Cocovaja sa...

Jag tycker bara att det är konstigt att många journalister skriver om Starbucks och deras framgång men ingen som har frågat varför Starbucks inte finns i Sverige.

Det finns en story för någon där att hämta...

Anonym sa...

Med "Credd" som du inte vill översätta menas kredibilitet (kort form "kredd") och det betyder att den som utger sig för att veta någonting, exempelvis om kaffe eller kaffrer, har en faktisk grund att stå på och därför blir det han säger, eller skriver trovärdigt.
Har inte trademarkat detta så du kan copy pasta när du har tid. Rock on killer!

Cocovaja sa...

TACK för förklaringen:)

Anonym sa...

På min kopp skulle jag vilja att det stod "Denna bjuder vi på"...

/Svempa