söndag, maj 06, 2007

Agorafobi

Budet till Magasin 3 är här. Hämtar dagens beställning och jag känner i kroppen att det är dags att gå hem. Och sova. Klockan är 11.15 på förmiddagen.

- Halli hallå! säger LarryDinkel från Valhallabageriet.
- Hajhaj!!
- Har du lust och turista i stan idag? Käka lunch eller nått sånt? Hänga liksom...
- Visst! säger jag samtidigt som kroppen skriker "NEJ!!"

Jag, i gul t-shirt med Turning Torso-motiv, John Deer-keps och en vinröd 30-årig sliten skinnjacka, ser verkligen ut som en turist. LarryDinkel med truckerkeps, röd vindjacka från 1988, khakishorts, tjocka strumpor och kängor, passar också in i turistsvängen. Vi ska erövra stan!

Vi glider nerför Norrtullsgatan. Jag glad och LarryDinkel full i fan. Varje gång någon jag känner eller någon av mina gäster går förbi så tittar jag glatt och hälsar.

Jag får bara tomma blickar tillbaka. Ingen känner igen mig.

Till och med "gamla kompisar" på stan känner inte igen mig. Var har jag hållit hus? Stan är ju densamma. Samma butiker, samma kaféer, samma människor... samma...

Vi tar ett säkert kort. In på Androuet för att säga hej.

- Oooohhhh... kaffekungen och brödkungen är här! säger
OstKungen glatt.
- Ja... och vi besöker dig, ostkungen, säger jag lite smickrad.

En mellanöl senare på Teatergrillen beger vi oss tillbaka till Norrtull.

- Du kanske skulle ha en disk framför dig och säga "kaffe?" så att folk känner igen dig! säger LarryDinkel och härmar mig när jag står och torkar bardisken.

Vår route:
Itamae Thai Style (stängt)
Fiesta Deli
Asian Market
Cheap Monday
Hötorgshallen
Androuet
Teatergrillen
Max

Inga kommentarer: