lördag, augusti 06, 2005

Vi drack sumpkaffe igårkväll


Turkiskt kaffe, arabiskt kaffe, grekiskt kaffe. Jag kallar det för grekiskt. Ni får kalla det för vad ni vill. Kaffet bryggs i en liten kanna och det bildas en sump längst ner. Sumpkaffe.

Det finns många olika sätt att göra grekiskt kaffe. Jag frågar runt här i Grekland om någon vet om hur kaffet ska bryggas och jag får minst två svar från varje person. Sjukt.

Efter lite undersökningar har jag kommit fram till detta:
Ilias Original.
1. Häll ner vatten, finfinmalet kaffe och mängd socker efter smak i en liten kanna.
2. Sätt ner kannan i varm sand. Sant. Sand.
3. Så fort kaffet kokar lyfter du upp kannan ur sanden. Låter kaffet svalna och sätter ner kannan i den varma sanden igen. Gör så två gånger till.
4. Häll upp i en kopp som är något större än en espressokopp och något mindre än en dubbel-espresso-kopp.
5. Servera. Njut.

Ilias Original Domestic.
1. Se punkt 1 ovan.
2. Sätt kannan på den minsta plattan. I Grekland har vissa köksplattor en "kaffeplatta" som är väldigt liten. Se bild.
3. Så fort det kokar, dra kannan från plattan och rör om.
4. Sätt ner kannan (behöver inte svalna) på plattan och låt koka upp igen.
5. Dra ifrån och servera. Njut igen.

Något som är jätteviktigt är att servera kaffet med ett kallt glas vatten. Sumpen fastnar lätt bland tänderna och det kan kännas obehagligt i början.

5 kommentarer:

Ilva sa...

Later gott och liknar, fast sager bara liknar, hur min angermanlandska mor gjorde kokkaffe! O det var det godaste SVENSKA kaffet jag nagonsin druckit! Ar val smakmassigt inte sa likt kan jag tanka mig forstas. Jag har glomt att fraga dig vad du tycker om det neapolitanska kaffet och det sattet att gora kaffet i den upponervanda kaffepannan?

Anonym sa...

Oj! Att jag missat denna eminenta blogg. Tackar Bloggportalen.se att jag hittade hit och kommer att återvända eftersom kaffe är en av mina passioner topp 5. Dånar in en länk till dig på min blogg om det är okej. Har just läst igenom "Espressoboken" av Matts Johansson och Petter Bjerke och vill lära mig mer om denna ädla dryck.

Blogga på!
mvh / Håkan

Cocovaja sa...

Ilva! Jag har inte testat det upponervända kaffet men det säger mig att testa det någon gång.
Fast det jag blev sugen på var kokkaffet från Ångermaland. Berätta mer!

Cocovaja sa...

Hej Håkan!
Tack för de fina orden.
"Espressoboken" är verkligen en superbok om kaffe. Lättläst, fina illustrationer och informativ. Har den själv här hemma!

Ilva sa...

De har en speciell rostning pa sitt kaffe i Neapel ocksa, jag har kannan men lyckas aldrig hitta kaffet! Skall meddela dig hur min mammas angermanländska kaffe gjordes nar jag kommer tillbaka till italien o har mer tid vid datorn!