lördag, augusti 18, 2007

Vad jobbigt

Alla drömmer om det. Alla vill göra det. Sluta på kontoret. Tryggheten. Och öppna kafé. Ett mysigt kafé. Fortfarande en dröm för många.

Det är något alla drömmer om. Folk kommer. Handlar. Pratar. Skrattar. Det är roligt! Ångrar inte en sekund.

Men sen så händer det. Drömmen om att stå bakom disken och ljuga är inte så roligt längre. Det händer en liten grej. Ett litet fel i planeringen. Leveransen. Eller något. Bara något litet. Som sidhuvudet till kvittoutskriften.


Efter många om och men så är min nya kassa installerad. Allt har funkat som det ska. Sladdarna är där. Printer också. Kvittorullar i standardformat. Allt.

COCOJAVA COFFEE.
Tre dagar senare är det löst. Har nu skrivit bara COCOVAJA. Det krävs en PC med alla program för att uppdatera sådana maskiner. Just det. Du måste jobba med kassainstallation och kassaförsäljning också. Inga gratisprogram för att uppdatera din kassa givetvis. Ringa kassasupport. Bestämma tid för att sen dyka upp precis under lunchrusningen.


Fast det är roligt att ha ett eget ställe. Slippa kontoret. Tryggheten.

9 kommentarer:

Henrik Ahlen sa...

Ah, dessa kvittoutskrifter! Ante mig at de var svåra att hantera även praktiskt för innehavaren av kassaapparaten.
Varför finns det inget affärstänk i denna smala bransch?

Designade utskrifter? (sätt in en valfri bildfil istället för den fula Helvetica-rubriken)
Kunna byta design beroende på t ex :
Veckodag (Äntligen fredag!)
Tid på dagen, (God morgon från Cocovaja)
Vad man har köpt (bild på smörgås resp rykande kaffekopp)
Hur mycket man har köpt för
Stamkundskvitto (guld-silver-brons-märke för olika nivåer på stamkunder

Anonym sa...

..eller elektroniska kvitton i dessa ekologiska tider. Det lätt onödigt komplicerat i alla fall. Räknar med att du dyker upp på facebook snart. Vi är bara tre medlemmar i Cocovaja-gruppen än så länge men den växer.

/Trygghetsnarkomanen på kontoret

Joakim Berg sa...

Tycker det var ett obefogat påhopp på Helvetica. Det är ju det enda som är bra med kvittot! Världen behöver med Helvetica.

Kommer förbi snart för höstens första kaffe. Fan, att jag bytt jobb...

Jonas Möller sa...

Förklara gärna för en fontdyslektiker vad som är så spreciellt med just Helvetica...

Jonas Möller sa...

Tydligen inte bara fontdyslektiker. Speciellt menade jag såklart.

Joakim Berg sa...

Tja, Helvetica är som kärlek. Man kan stapla argumenten i oändlighet men i slutändan handlar det om en känsla.

Tyvärr har inte alla samma känslor. Precis som vissa gillar kaffet på Statoil...

Cocovaja sa...

Arial är bra! Jag vill kunna ändra den information själv. Jag bad och grät för att byta från Times till Arial... KassaKillen förstod till slut, kostar pengar att trycka på en rullgardin.

Henrik Ahlen sa...

Inget ont om Helvetica, det är ju framtaget för att vara läsligt. Men vad jag menade var att det är trist att alla kvittoutskrifter fortfarande ser ut som 70-talets datautskrifter med enbart text och erbarmligt låg upplösning.
Jag vill ha högupplöst grafik med snygga bilder, helst i färg. Och utnyttja interaktiva möjligheterna för att skriva ut riktade erbjudanden till kunden.

Tack för tipset om Facebook-gruppen, I'm in!

charlie bee sa...

hej!
skriv ett melj till charles.brisson@videotron.ca, jag kan inte na dig annars.